Eredeti cím: | Overnight |
Gyártási év: | 2007 |
Megjelenés: | 2007 december 11. |
Kiadó: | Budapest Film |
Játékidő: | 93 perc |
Hangok: | Magyar Dolby Digital 5.1, 2.0, DTS 5.1 |
Feliratok: | Magyar, angol |
Az overnight egy olyan tőzsdei tranzakció elnevezése, amely egy adott napon indul és az azt követő (kereskedési) napon le is zárul. Hogy miért ezen tőzsdei művelet lett Török Ferenc legújabb filmjének a témája és címe- hiszen a tőzsde világa megannyi témajavaslatot kínálhat-, rejtély, mindössze annyi biztos, hogy a film alapötletét egy brókerrel való beszélgetés adta a rendezőnek.
A film
Sokan tartják az Overnight-ot Török Ferenc két korábbi filmjének, a Moszkva térnek és a Szezonnak valamiféle folytatásának, talán mert az abban a két filmben megmutatott generáció körülbelül az a korsztály lehet manapság, mint amibe az Overnight főszereplői tartoznak. De ez az egy magyarázat lehet csak helytálló, tekintettel arra, hogy az Overnight már nem a mi kis magyar valóságunkat mutatja be, letisztultan, realistán, hanem valami sokkal globálisabb, sokkal nemzetközibb témához nyúl. Nem véletlenül. Török Ferenc egy korábbi nyilatkozatában azt mondta, szeretne külföldön jobban érthetőbb, eladhatóbb és szerethetőbb filmet csinálni, olyat, amivel az ottani mozinézők is tudnak azonosulni, merthát – és ezt már csak én teszem hozzá – az érettségire kapott használt Lada vagy a balatoni munkásszálló maximum az egykori KGST-blokk nézőközönségének nyúthatott olyan élményt, amit magukénak tudnak érezni.
Nem kis ellentmondás ezzel a filmmel kapcsolatban, amit maga a rendező nyilatkozott korábban, még a forgatás megkezdése előtt, hogy ahhoz, hogy valaki ezt a különös világot, amiben ezek a fiúk élnek megértse, hónapok kellenek. Majd eztán hozzátette, közönségfilmet akar csinálni ebből a témából. Nem vagyok benne biztos, hogy ez utóbbi sikerült.
A másik nagy ellentmondás, hogy Török Ferenc egy nyugodt filmet szeretett volna, amiben sok a csend és kevés a dialógus. Nos, ezzel a történettel ez aligha látszik megoldhatónak. Nekünk. A rendező ugyanis megoldotta. Tényleg lassabb, csendesebb és feszültségmentes lett a film. És ezáltal rossz is.
Mert kérdem én, ha valaki tudja, hogy egyetlen napja van 10 millió eurót szerezni és még ráadásul ez az a nap is, amikor egy pozitív terhességi tesztet kap egy ismerelten feladótól, az illető legalább egy jót nem káromkodik, üvölt, tör össze valamit, vagy mit tudom én? Vas Péter nem tesz semmit. Nem lenne ezzel baj, ha a mélységben érezhető lenne a feszültség. De semmi sem érezhető.
Török Ferenc a forgatás megkezdése előtt egy nyilatkozatában azt is megemlítette, van egy erős sztroija és fontosnak tartja, hogy erősek legyenek a mellékszálak is. Kérdem én, hol itt erős ez a sztori? Lehet, hogy a dramaturg kezében még az volt, de a filmvászonon már nem . Amiben elérte a célját a rendező, az a mellékszálak erőssége, pontosabban egy konkét mellékszálé, a taxisoké. Mindez persze a taxisokat megformáló színészeknek, többek közt Gyabronka Józsefnek és Mucsi Zoltánnak köszönhető. Sőt, ha jobban belegondolok, a terhesség és az abortusz mellékszála is erősre sikerült, de ez is egyrészt Bánsági Ildikó rideg nézésének és Pető Kata a témában való jártasságának köszönhető, hiszen azt a részt az ő ötletei alapján módosították olyanra, ami a filmben látható.
De ha már az erős sztorit írtam, illene azt hiszem leírnom – a korábbiaknál kicsit bővebben, ha ezt meg tudom és meg lehet tenni -, mi is a sztori. Vas Péter egy átlagos harmincas bróker, aki egy luxuslakásban él, úgy váltogatja a lányokat az ágyában, hogy sokszor a nevüket sem tudja, aki egy csupa kék és csupa szürke rideg világban tölti napjai nagyrészét, egy hipemodern irodában, számok, adatok és tőzsdei hírek között, olyan emberekkel, akik lassan már magyarul is elfelejtenek, akiknek a tárgyaló csak meeting room, a határidő csakis deadline, akiknek a zsebében Signetta helyett Mont Blanc toll van és akik nem lepdőnek meg, ha egy barátjuk 10 millió eurót kér tőlük kölcsön. Merthogy Vas Péternek pont ennyire lenne szüksége, ugyanis akad egy kis üzleti problémája, viszont a német befektetőnek azonnal kell a pénze. Egyetlen esély marad, az overnight művelet, amiben korábbi egyetemista társa, az itthonról üzleti ügyek miatt távozni kényszerült és most Bombayban élő bróker barát segít. Ebbe az elméletileg feszültségekkel teli – ebből a fimen semmi nem jön át – helyzetbe érkezik bele a boríték, benne a pozitív terhességi teszettel. Az eredeti elképzelések szerint itt Péternek zavarba kellene esnie és nagyon nem tudnia, kitől is jöhetett a küldemény, de hamarosan egyértelmű lesz számunkra, hogy Péter pontosan tudja, ki a feladó, és nem áll neki ki tudja hány lányt felhívni.
Közben találkozunk a taxisokkal, megismerjük Péter kollegáját, akit Eszenyi Enikő alakít és aki nagyon fura ebben a szerepben, igazából egy „tőr-zúzós” jelenetben önmaga csak, találkozunk Péter főnökével, Máté Gábor személyében, megismerjük a német befektetőt játszó Hans Zieschler-t, aki szerintem a legjobbat alakítja a filmben – a szerepet eredetileg Joachim Król kapta volna, akit a Szomorú Vasárnapból ismerhetünk - , és megismerjük a másik nemzetközi szereplőt, Roopak Saluja-t, aki egy bombay-i brókert játszik.
Hát ennyi a történet, amiben Bodó Viktor a főszereplő, akinek a játéka számomra semmyilen volt, a már korábban említett érzelemhiány miatt. Nyilván rendezői utasítást követett, de hogy ez sem az általa játszott karakternek, sem a filmnek nem tett jót, az biztos.
Hadd említsem meg még a stáb két tagját, akik miatt nagyon tudom szeretni ennek a filmnek a hangulatát. Egyikük Hujber Balázs látványtervező (korábban a Kontroll-ban is ő volt felelős a látványért ), másikuk pedig Garas Dániel, a film operatőre, nem mellesleg fotós előképzettséggel és immár 4 korábbi Török Ferenccel közös filmmel a háta mögött. Ők tették olyanná ezt a filmet, amiért és ami miatt lehet szeretni. A képek, a látás- és láttatásmód miatt. Mert ebben ez a film nagyon különleges, a vonalaival, a parabolaantennáival és a nyakkendőivel. Ezek hangsúlyozása és a teljes képi világ mestermunka a szememben.
Sajnos, a reklámokat így is, ebben a különös képi világban is el kell viselnünk, nem mondom, hogy olyan szembetűnőek, mint Sas Tamás filmjeiben, de ott vannak, és garantált, hogy a film végén el fogjuk tudni sorolni legalább néhány sponzor nevét. ...
Szeretem a magyar filmeket, és bizalommal vagyok irántuk, néha olyannyira, hogy látatlanban megveszem a dvd-kiadást. Így volt ez az Overnight-tal is. Egyetlen dolog miatt nem bántam meg. Pontosabban egyvalaki miatt. Az illetőt Garas Dánielnek hívják. Az ő munkája az, amiért érdemes megnézni ezt a filmet. Ennyit adott nekem az Overnight. Mást? Nem.
Film: 10/5
A csomagolás
A kétlemezes kiadás műanyag tokban kapott helyet, ami egy felül zárható részben dombornyomott slipcase-ben van. A külső borító érdekessége, hogy a belső borítón látható Bodó Viktor körvonalai mentén kivágott, így „át lehet látni” a slipcase-n, sajnos azonban a körvonalak kivágása elszabott, így kissé elcsúszva látható a színész a borítón. Másik negatívuma a slipcase-nek, hogy a nehezen nyitható ki anélkül, hogy a papír egy kicsikét ne sérülne. Ennek ellenére öröm a matt külső borító, lényegesen kellemesebb a kiadás kinézete vele együtt.
A műanyagtokban nem „pillangós” elrendezésben vannak a lemezek, hanem egymással szemben, a két lemez jó elkülöníthető egymástól, a filmet tartalmazó korong fekete, míg az extra lemez kék. Az első lemezen Bodó Vikror sziluettje, míg a másikon sok kis nyakkanedő látható, utalván a zakós-nyakkendős brókervilágra. Mindkét lemezen van felirat is, így biztosan nem lehet őket összetéveszteni.
A Budapest Filmtől megszokott korrekt csomagolás, apróbb technikai hibával.
Csomagolás: 10/9
A kép és a menük
A dvd képaránya 2.35:1.
A kép maga nem teljesen tökéletes, átlagosnak mondható, de sajnos többször szemcsés, különösen észrevehető ez akkor, amikor az égboltot látjuk. A lilás, kékes, szürkés, zöldes képi világ különös hangulatúvá teszi a filmet, amit a már említettektől eltekintve átlagos képminőségben élvezhetünk.
Menüképet nem szeretnék mellékelni, hadd fedezze fel mindenki maga az amúgy egyszerű, a film színvilágát tükröző álló menüt. Van abban a felfedezésben valami izgalmas.:)
Kép: 10/7
Menük: 10/8
A hang
A lemezen 2.0-ás, 5.1-es és dts magyar hang található és ezek mellé magyar illetve angol felirat, ez utóbbiak nem szerepelnek a borítón.
A dts hangsáv és az 5.1 között nem éreztem jelentős különbséget, ami nyilván a dts ellen szól, hiszen nem tudja azt ez extrát adni, amit – jogosan – elvárhatnánk tőle. A film zenéje miatt sajnálatos ez, de ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy az 5.1-es hang korrekt, így akár azzal is maradéktalanul élvezhető a film különös zenei világa. A párbeszédek és a zene közt nem kell folyton a távirányítóért kapkodni, nincs erős, zavaró váltás, tökéletes az összhang.
Ugyanez az összhang hiányzik viszont az utószinrkonból, nem egyszer feltünően csúszik a hang és a szereplők szájmozgása. Ha nem akarjuk is észrevesszük, hogy itt valami nincs rendben.
A feliratokról külön kell szólnom. Tekintve, hogy a film Magyarországon kívül Indiában is játszódik és Németországból származó szereplője is van, három nyelven folynak a dialógusok, bár többnyire magyarul, de mindkét idegen nyelven – angolul és németül- bőven hangaznak el párbeszédek. Ilyenkor automatikusan bekapcsol a magyar felirat, ami pozitívum.
Hang: 10/6
Extrák
Nagyon kellemes csalódás ért az extrák átböngészése után. Érdekes, tényleg nézésre érdemes anyagokat kapunk.
Az első lemezen extraként csak az audiokommentár található. Bevallom őszintén, nem túl gyakran szoktam meghallgatni az audiokommentárokat, egy kezemen meg tudom számolni, eddig hányszor tettem meg. Az Overnight esetében azonban jól tettem! Sokkal, de sokkal élvezetesebb volt, mint a film! Az egyik producer, Angelusz Iván, a rendező Török Ferenc és az operatőr, Garas Dániel mesélnek a filmről, amiből nincsenek „behallások”, csak őket halljuk végig, nem úgy, mint más kommentároknál, ahol néha a filmből is hallható egy-egy részlet, amire éppen utalnak. Az volt az érzésem,hogy olyan az egész, mintha a közös házivideójukat ültek volna le megnézni és azt mesélnék, sztoriznák végig. Áradt belőle, hogy szeretik, amit csináltak (legalább ők). Török Ferenc és Angelusz Iván szinte ketten mesélik végig a filmet, Garas Dániel kevesebbet szól közbe, többnyire csak „felszólításra” és a hangja akkor is alig hallható. Nem is kell, helyette már beszéltek és bizonyítottak a képek!
Kellett ennek a filmnek a második esély az audiokommentár „személyében”, hogy azt tudjam róla mondani, élveztem nézni. De csak emiatt és csak így.Ne hagyjátok ki, érdemes velük „házivideózni”.
A második lemezre érdemes időt szánni, azt kell, hogy mondjam, érdekesebb volt számomra, mint maga a film. Elsőként a film előzetesét nézhetjük meg, majd az előzetes egy korábbi tervezetét, kicsit Hollywood-iasan, angolosítva. (A filmrészletek továbbra is magyarul vannak benne.)
A két rövidebb extra után egy 25 perces werkfilm van a lemezen, amiben a forgatási – és filmjelenetek mellett interjút láthatunk a rendezővel és a producerekkel, Angelusz Ivánnal és Kovács Gáborral, valamint néhány szereplővel, Bodó Viktorral, Eszenyi Enikővel, Hanns Zischler-rel,Nagy Ervinnel továbbá a film német hangmérnökével, Johannes Doblenz-zel.
Ezután a sorban az Indiaklip című 12 perces werk következik az indiai forgatásról. Itt nincsenek interjúk, ellenben aláfestőzeneként elhangzik a film teljes zenei anyaga! Remek képsorok, élvezetes zene, ne hagyjátok ki!
A Kimaradt jelenetek az extrák egyetlen gyenge pontja. 11 kimaradt jelenet van a lemezen, nagyjából negyedórában, azonban nincs külön címük, nem lehet válogatni, hogy egyet-egyet vagy mindet szeretnénk –e megnézni, elindul az első és szép sorban mennek tovább, hacsak nem lépkedünk köztük magunk. Csak a jelenetek hangjaival nézhetők, vagyis itt – bár nagyon kellene – nincs audiokommentár arról, melyik jelent miért maradt ki és felirat sem választható, magyar sem.
Az extra lemezen található még Igor Lazin ( az ő blogjával játszik Péter a filmben) és Török Ferenc rajzfilmje, az Egy nap szabadság, ami mindössze 4 és fél perc, de kitűnő képminőségben és 1.85:1 képaránnyal élvezhető, a tartalom pedig nagyon jó, de lelőném a poént, ha ennél többet írnék róla...
Az utolsó extra a sorban Török Ferenc Bróker leszek című dokumentumfilmje, 46 percben mesél bróker –aspiráns fiatalokról, akik ugyan már a szakmában dolgoznak, de még messze vannak a „nagyságtól”. Az ő hétköznapjaikat láthatjuk, egészen apró magánéleti történésektől (Melyik busszal mész dolgozni? Hol veszel kaját? ) a tőzsdei kereskedés világáig, amibe részben tőlük, részben pedig az iskola előadójától, ahová járnak, kaphatunk egy kis betekintést.
Azt gondolom, hogy a film audiokommentárja és az extra lemez önmagában ok arra, hogy polcra kerüljön a film, mégha erre maga a film nem is feltétlen adna okot, így azt javaslom, ne várjátok meg, amíg megjelenik egylemezes, olcsó kiadásban – nyilván meg fog ... – mert sokat veszítettek. Jól megválasztott, igényes extrák. Bevallom őszintén, nekem a Bróker leszek jobban tetszett, mint az Overnight maga....
Extrák: 10/10
Értékelés
Egy nem kifejezetten jó film, egy kisebb hibákat magáénak mondható kiadásban, egy egylemezes kiadvány áráért. Az extra lemez és a film hangulata miatt azonban érdemes a polcra tenni.
Film: | 5 |
Csomagolás: | 9 |
Menük: | 8 |
Kép: | 7 |
Hang: | 6 |
Extrák: | 10 |
Összesen: | 45/60 75% |
Szerző: Rainbow Saját blogja: www.monimovies.blogspot.com